Udgivet i Alle Artikler

Er 65 91 99 35 svindel?

Af Lyon.dk

Kender du det? Telefonen vibrerer, displayet lyser op, og endnu et ukendt nummer - 65 91 99 35 - blinker frem. Måske tøver du et sekund: Skal du tage den, eller er det bare endnu et forstyrrende spam-opkald? På Lyon Rejser skriver vi normalt om saftige queneller, silkebløde Rhône-vine og hemmelige passager i Vieux-Lyon, men når et telefonnummer bliver ved med at genere danske rejselystne - også mens de planlægger næste tur til Frankrig - så er det værd at dykke ned i.

I denne artikel går vi bag om det mystiske nummer og ser nærmere på, hvem der står bag, hvorfor de ringer - og vigtigst af alt: om du bør være bekymret. Vi samler de erfaringer, danskere allerede har delt, vurderer om der er tale om regulær svindel eller blot agressiv fundraising, og giver dig konkrete værktøjer til at slippe for de irriterende opkald.

Vil du undgå telefonsvindel og beholde roen til at drømme om baguettes ved Saône-floden? Så læs med - og bliv klogere på 65 91 99 35.

Hvad ved vi om nummeret 65 91 99 35?

Telefonnummeret 65 91 99 35 er i hundredvis af bruger­kommentarer - både på sociale medier og i dedikerede “Hvem ringer?”-fora - blevet kædet sammen med Hjerteforeningen eller eksterne telefundraisere, som ringer på deres vegne. Samlet tegner der sig et klart billede af, at formålet er athverve nye medlemmer eller indhente faste donationer.

De mest gennemgående observationer fra brugerne ser sådan ud:

  1. Uroligt nummerlandskab. 65 91 99 35 er blot ét i en hel “nummer-pulje”. Hvis man blokerer det, begynder der ofte at komme opkald fra fx 65 91 99 34 eller 65 91 99 36 - et klart tegn på, at der arbejdes fra et større callcenter, som frit kan skifte udgående numre.
  2. Gentagne og uvarslede opkald. Mange beretter om fem-seks henvendelser på én uge - uden at have givet forhånds­samtykke. Der ringes både , og endda om søndagen, hvor forstyrrelsen opleves ekstra påtrængende.
  3. “De ringer, selv om jeg allerede støtter”. Flere faste bidragydere fortæller, at de bliver spurgt, om de “vil øge beløbet” eller “skifte til Betalings­service”. Det efterlader et indtryk af, at ringelisterne ikke bliver opdateret - eller at callcenteret bevidst prøver at op­sælge eksisterende støtter.
  4. Spam- eller svindelmistanke. Fordi opkaldene kommer så aggressivt og fra stadig nye numre, beskriver mange det som “chikane” eller “telefonsvindel”. Der er dog ingen tydelige meldinger om direkte misbrug af kort- eller bank­oplysninger - mistanken bunder hoved­sageligt i den påtrængende ringe­metode.

Kort sagt: 65 91 99 35 peger sandsynligvis på etprofessionelt fundraising-setup for Hjerteforeningen.Det er ikke klassisk databedrageri, men intens og til tider uetisktelemarketing, som mange oplever som spam. Derfor er det klogt at være kritisk, hvis du tager telefonen - og altid holde dine følsommeoplysninger tæt ind til kroppen.

Er 65 91 99 35 svindel?

Efter at have gennemgået de mange brugerrapporter tegner der sig et klart billede: 65 91 99 35 er højst sandsynligt et telemarketing-nummer, som benyttes af Hjerteforeningen eller et eksternt fundraising-bureau, der ringer på deres vegne. Det betyder, at der ikke nødvendigvis er tale om decideret svindel i klassisk forstand (hvor formålet er at franarre dig penge eller personlige data til misbrug). Til gengæld oplever mange opkaldene som både påtrængende og uprofessionelle.

Hvad brugerne fortæller Vores vurdering
Gentagne opkald - også tidligt, sent og i weekender. Aggressiv telemarketing, som kan kategoriseres som spam.
Opkald selv om man allerede støtter Hjerteforeningen. Ringelister opdateres åbenbart ikke løbende.
Anmoder om faste donationer via betalingskort eller PBS. Ikke svindel, men du bør altid være varsom, når kortoplysninger efterspørges telefonisk.
Flere forskellige numre bruges - virker “maskeret”. Udbredt taktik for call-centre, men opleves let som utrygt.

Konklusion: 65 91 99 35 er formentlig ikke et kriminelt scam-nummer, men en del af en meget insisterende telemarketing-kampagne. Hvis du allerede er medlem eller blot ikke ønsker at blive ringet op:

  1. Bed høfligt om at blive slettet fra deres ringeliste - og noter tid og dato på henvendelsen.
  2. Giv aldrig kort-, NemID/MitID- eller andre følsomme oplysninger over telefonen, medmindre du selv har initieret kontakten via et officielt nummer.
  3. Overvej at støtte organisationen direkte via deres hjemmeside, hvis du fortsat vil donere, men ønsker at slippe for opkaldene.

Er du i tvivl om, hvorvidt opkaldet virkelig kommer fra Hjerteforeningen, så læg røret på og ring tilbage via deres officielle hovednummer, som fremgår af deres hjemmeside. På den måde sikrer du dig, at du taler med den rette part - og kan holde din nattesøvn uforstyrret af endnu et ubesvaret opkald fra 65 91 99 35.

Sådan håndterer du opkaldene

Mange oplever de gentagne opkald fra 65 91 99 35 som påtrængende. Heldigvis findes der en række konkrete tiltag, der kan give ro i telefonen og samtidig sikre, at du støtter på den måde, der føles tryg for dig.

  1. Svar - eller lad det gå til telefonsvarer
    Vil du finde ud af, hvem der ringer, kan du tage opkaldet og stille et par kontrolspørgsmål (Hvem repræsenterer du? Hvor har du mit nummer fra?). Ønsker du helt at undgå dialog, så lad opkaldet gå til telefonsvareren - seriøse aktører efterlader som regel en besked.
  2. Bed om at blive fjernet fra ringelisten
    Forklar høfligt, at du ikke ønsker flere opkald, og bed om at blive slettet fra deres kontakt­database. Notér dato og tidspunkt; det giver dig dokumentation, hvis opkaldene fortsætter.
  3. Blokér nummeret på din telefon
    På både iOS og Android kan du “Blokér” eller “Rapportér som spam”. Husk, at callcentre ofte skifter numre - gentag blokeringen, hvis der ringes fra nye telefonnumre.
  4. Kontakt organisationen direkte
    Ønsker du at støtte Hjerteforeningen eller andre velgørende formål, så brug deres officielle hjemmeside eller bankoverførsel. Så er du sikker på, at pengene havner det rette sted, og du undgår presset fra telefonsælgere.
  5. Del aldrig følsomme oplysninger
    Giv hverken betalingskort­oplysninger, NemID/MitID eller CPR-nummer over telefonen. Seriøse organisationer beder dig som udgangspunkt om at gennemføre betaling på en sikker webside eller via bank.
  6. Skriv dig på Robinsonlisten
    Er du privatperson, kan du gratis tilmelde dit nummer Robinsonlisten via borger.dk. Det forpligter virksomheder til at undlade uopfordrede salgsopkald, med mindre du allerede er kunde/medlem.
  7. Klag, hvis opkaldene fortsætter
    Bliver du trods alt ringet op igen og igen, kan du:
    • kontakte dit teleselskab og få hjælp til spærring/spamfiltrering,
    • indgive en klage til Forbrugerombudsmanden (vælg “uønsket telefonsalg”) - især hvis du er på Robinsonlisten eller har sagt nej tak.
Hurtigt overblik - do’s & don’ts
Gør Undgå
Sig klart fra og blokér At lade dig presse til skriftlige tilsagn på telefonen
Støt via officielle kanaler At oplyse kort- eller NemID/MitID-data
Tilmeld Robinsonlisten At ignorere vedvarende spam - klag hellere

Med disse simple trin kan du minimere telefon­forstyrrelserne og stadig støtte hjertesagen på dine egne præmisser.